Monday, April 26, 2010

Selamat datang

Assalamualaikum pocikmocikadikakokabeabe...

Kemarin ambo gi topup kad touch n go ambo. Mulo tu ingat nok paka mesen ATM jah. Tapi kelih-kelih mesen ATM tu jeng. Terpaksa lah ambo gi topup di kaunter kedai. So ambo pong gi di stesen minyok Petronas.

Takdok oghe sangat maso tu sebab cuaca panas. Bilo customer tok ramai ni biaso lah, pekerja-pekerja kedai instantly jadi sangat friendly. Dengan muka penuh senyuman dio sambut ambo di pintu kedai..

"Selamat datang enciiiiiiiiiiiik", kato nyo dio.
"Selamat dataa.... eh, silap. Hehe...", ambo jawap tersengih-sengih.

Buleh kkiro jugok la malu maso tu nyo. Tapi kito oghe cool, oghe smak, mesti terer cover malu nok oyak bui adik kakok wei. Pah kalu nok cool jange wak tok tahu jah. Nati oghe kato tuli. Nasihat ambo, sambung lah conversation. Supo ambo buat seterusnya...

"Eh, pikir-pikir balik kan, kalau orang ucap Selamat Datang, kita balas apa ye?" ambo tanyo.
"Itu la encik, kitorang pon tak tahu jugak sebenarnya, hahaha".

Pandai kae tu ambo cover. Tapi tu la, kalu kito pikir mmolek, Selamat Datang ni adalah ucapan umum jah. Contoh, di signboard, atau pong dalae kapaterbe, stewardess kecek di speaker, "Selamat Datang tuan-tuan dan puan-puan ke penerbangan ini".

Ambo nok terjawab selamat datang jugok tu, sebab nyo dok biaso oghe ucap selamat tengahari, pagi, atau malam. Kalu oghe ucap selamat pagi, contoh nyo, mesti kito jawab balik selamat pagi deh?

Selamat Datang ni takdok respon sesuai ko, kalu dari satu individu kepada satu individu lain? Kalu tanyo cikgu, ambo raso respon dio adalah "terima kasih". Tapi, hmm, tahu lah, ambo raso pelikkk jah kalu jawab "terima kasih" bilo oghe tu ucap "selamat datang" ko ambo. Tapi ni hok ambo raso lah. Mungkin demo pikir lain. Ambo ni pong hok pelik sokmo doh.

9 comments:

Nabeyll Hanyff said...

jwb balik slamat datang.
haahahha.
tp yang semolek nyo terima kaseh la kot.
ataopon angguk jah.
hehe

syakira _508 said...

a'ah..sungguh..tok ghajing terpikir pulok..haha..
jawab terimo kasih je la kot.
kalu sekalo gak, sya sengih jah..pahtu angguk skit2..hahaha

xxyy said...

Molek topik demo nih. Kawe dok mikir jugok contohnyo time baco brito tu dia ade royak Salam Sejahtera, kita buleh balas balik Salam Sejahtera la kea pasal kot Melayu translate lebih kure dari Assalamu'alaikum. Kalu dia tubik mari Salam Satu Malaysia nak jawab guano gih ?

syakira _508 said...

salam satu malaysia?
kalu kito jawab "rakyat didahulukan pencapaian diutamakan" buleh? haha..
panje molek jawape..

her royal highness said...

haha. menarik jawapey syakira tuh.

syakira _508 said...

haha..terimo kasih HRH :)

xxyy said...

Kalu jawab "rakyat didahulukan pencapaian diutamakan" gitu gak xdok buleh pahalo rasonyo wei ..
buleh mugo lain hahaha

syakira _508 said...

hahaha..yo lo jgk...xdok jawape kalih..sengih je lah..

yellowherbie said...

nabeyll - semolek nyo, gitu la. cumo ambo raso pelik jah jawab timo kaseh, atau hangguk sajo.

syakira - haha, tapi imagine, kalu maso loghat nok cepat, masuk kedai, oghe ucap selamat datang. mesti ppalo pikir balas nga selamat datang jugok deh.

xxyy - ha, salam sejahtera tu kiro baru la. ambo di sekoloh rendoh tok blaja, mari KL ni baru dengar. loni kerajaan introduce salam satu malaysia pulok. menteri2 ni pikir ko dok nok jawab guano semo tu.